България, балканска страна с богата култура, се разкрива и като страна със забележителна опера.
Това пише международната културна платформа OnlineMerker в обширна статия, посветена на постановката на музикалната поема "Рилският пустинник" на площада пред катедралния храм "Св. Александър Невски" на 27 юли.
Фотоизложба "Свалбард – леденото кралство" откриват на 19 юли в изложбената зала на Етнографския музей в Берковица, съобщиха от музея в града.
Експозицията съдържа 30 фотографии на полярни мечки, моржове, птици, пещери и пейзажи, които постоянно се променят заради затоплянето на климата. Творбите са на англичанина Ник Фостър и са запечатали видяното и преживяното при придвижването му до най-северната точка на Земята. Това е мястото, до което максимално може да достигне един турист – архипелагът Свалбард в Северния ледовит океан, между Норвегия и Северния полюс, познат още и като Шпицберген.
Премиерата на фотоизложбата е в Берковица поради факта, че съпругата на Ник Фостър е оттам, а англичанинът е впечатлен от балканското градче и го приема като свой роден дом, уточниха организаторите от етнографския музей.
Планинска коза, слонове, вълк, пеликани, маймуни, котка и пирани се появиха по улиците в различни части на Лондон … Всички тези животни са герои в най-новата серия от изображения на британския уличен творец Банкси. Той е известен със своите загадъчни творения, най-често вдъхновени от актуални събития и наболели проблеми в обществото.
Седем графита за седем дни на седем различни места в Лондон показа миналата седмица артистът, който грижливо крие своята самоличност. И за да няма съмнение, че е техен автор, Банкси публикува изображенията в профила си в "Инстаграм". Без обяснения - тълкуванията какво символизира серията от животни той остави на въображението на публиката.
Последната му творба от неделя, 11 август, изобразява пасаж пирани и е нарисувана върху караулка на лондонската полиция на хълма Лъдгейт - близо до катедралата "Сейнт Пол" в
Изложба „Интроверсии“ на Галя Герганова е подредена в троянската галерия „Серякова къща". В експозицията, разположена в залите на първия етаж на галерията, са включени около 30 живописни платна.
Герганова е дългогодишен галерист в ловешката галерия „Проф. Теофан Сокерев“, като същевременно работи и като художник. Популярна е със своите картини, изобразяващи българки, Троянския манастир, старите варошенски къщи, каза Мариела Шошкова, уредник в галерия „Серякова къща“.
„Този път Галя Герганова се представя вместо с картините, с които до сега я познава троянската публика, със съвсем различни, абстрактни творби, които говорят, като самото име на изложбата - „Интроверсии“, за едно по-особено насочване навътре, към нея самата“, каза Шошкова.
„Нейните произведения са свързани с историята, с пътуванията в Египет и със сезоните. Композицията е централна, в
Художникът, колкото повече говори, толкова по-лошо рисува, каза в интервю художникът Цвятко Дочев.
Това са и думи, влезли и в книгата „През сезоните – до мъдростта на зимата“, в която неговата пета дъщеря Цвета Мушкова събира спомени, архиви и разкази, посветени на баща й. Самият художник научава за книгата едва, когато вече е готова – в навечерието на последната му изложба, с която отбелязва 80-годишния си юбилей.
Забравил е кога е първата му самостоятелна изложба, но си спомня с удоволствие за други, подредени в България, Германия, Австрия, Франция, Чехословакия, Кувейт, Коми и др. „Бил съм много пъти в чужбина - на специализация, на посещения, за изложби, но не съм се изкушавал да живея извън България“.
„Във времето следвах своите лични постижения и работех в един стил. С възрастта претенциите порастват и художникът иска да работи все по-добре и по-добре. П
Мюзикълът „Здравей! Как си, приятелю?“ на Националния музикален театър „Стефан Македонски“ гостува в Летния театър на Варна снощи.
Спектакълът обединява 23 песни на Стефан Диомов чрез либрето, създадено от Юрий Дачев. Идейният проект е на директорката на театъра Еделина Кънева.
Това е първият подобен мюзикъл у нас, първият спектакъл върху готови песни, каза композиторът Стефан Диомов, който в края на представлението излезе на сцената и изправи публиката на крака.
„Написах песни, които за моя голяма радост станаха популярни и ето че на тяхна основа се създаде този мюзикъл“, допълни той и благодари на Еделина Кънева и на режисьора Камен Воденичаров, които покани на сцената за поклон.
Композиторът похвали балета на Музикалния театър и хореографа Йоанна Стоянова, както и оркестъра, определяйки го като „фантастичен“, и призова да запомним името н
Режисьорът Пламен Карталов и всеотдайният му ансамбъл със скромни средства създават истинско сценично чудо, отбелязва авторът на публикацията Дирк Шаус.
По случай 100-годишнината от освещаването на катедралния храм Софийската опера представя впечатляващо произведение, чиито корени са дълбоко в българската история и духовност.
Пърформанс с четене на пиесата „Три обиколки около света“ на Оля Стоянова ще бъде представен от актьорите на Общински театър „Любомир Кабакчиев“ в Казанлък на 6 юли. Това съобщи директорът на културния институт Нели Шабанова.
Това е първото излизане от столицата на проекта „ПроТекст“, който представлява четения на непоказвани досега пиеси на български автори.
Режисьор на „Три обиколки около света“ е Максима Боева, а участие ще вземат актьорите Беатрис Благоева, Николай Бърдарски и Милен Вангелов, както и музикантът Цветан Попов.
Изявите на „ПроТекст“ не са класически четения, обясни Максима Боева. Целта е да се представи съвременна българска драматургия, да се окаже подкрепа на все повече български автори, да има повече канали, по които творчеството им да достига до хората и тези пиеси да продължат своя живот извън рамките на проекта, посочи тя.&nbs
Ние не правим нещо ново – напротив, ние връщаме духа на това, което е било в центъра на стара София преди 1944 година, но е забравено. Това каза Мартина Стефанова, която е сред организаторите на фестивала „Квартал“.
Първото издание е през 2016 година в София и е организиран от фондация „Дома арт“, със съдействието на „Дом на киното“. Оттогава досега той се провежда винаги около Деня на София, който се отбелязва на 17 септември. Целта му е да покаже и припомни тази част от историята на София, която, според Мартина Стефанова, е считана за емблематична по отношение на културното, архитектурно и занаятчийско развитие в така наречения идеален център на града, обхващащ карето между четирите булеварда „Княз Александър Дондуков“, „Княгиня Мария-Луиза“, „Сливница“ и „Васил Левски“.
Деветото издание се открива на 13 септември и продължава три дни. Мартина Стефанова разказа , че
Няма друга холивудска звезда, която да е така свързана с Венеция, като Джордж Клуни, съобщи Асошиейтед прес.
Актьорът за пръв път участва на кинофестивала във Венеция преди 26 години с "Извън контрол", преди 19 години дебютира като режисьор с "Лека нощ и късмет", с който е номиниран за най-добър режисьор, а преди десет години се ожени за Амал Аламудин в петзведния хотел Aman Venice Grand Canal.
Венеция е градът, за който той, както и мнозина други, смятат, че е сред най-красивите в света. Но за разлика от повечето хора Клуни притежава къща с петнадесет спални на няколко часа път от града, на брега на езерото Комо, която се появява и в кадри от "Бандата на Оушън".
Макар никога да не е прекален далеч от Венеция и от филмовия фестивал, провеждащ се там, е изненадващо, че Клуни не е представял свой филмов дебют в града от седем години. Това обаче ще се пр
„Устойчиви реалности – автохтонни архетипи“ е заглавието на изложбата, която Деян Янев представя в галерия „Аросита“.
Експозицията ще бъде подредена там от 4 до 18 септември, съобщават организаторите.
„Митове или съвременни архетипи? Това е въпросът, който ни задава художникът Деян Янев в пространството на галерия „Аросита“.
Създаден като мощен архетип на нашето актуално битие, проектът провокира и предизвиква резонанс посредством използваните асоциативни знакови символи и емблеми.
"Художникът стимулира въображението и креативното мислене на зрителя, като си служи с езика на метафората, иронията и фикцията“, казва кураторът на изложбата Диана Драганова-Щир.
По думите й изложбата „Устойчиви реалности – автохтонни архетипи“ посреща публиката с открито изразеното намерение и ст
Международно жури селектира над 30 участващи галерии и колективи от България, Европа и Югозападна Азия, които да участват в първото изложение за съвременно изкуство в България - Sofia Art Fair.
То ще се проведе от 3 до 6 октомври в рамките на Иновационен форум „Джон Атанасов“ в „София тех парк“, съобщават организаторите.
В събитието ще вземат участие повече от 70 художници от различни националности. Те ще запознаят посетителите с някои от най-актуалните глобални тенденции в съвременното изкуство, чрез разнообразни произведения - картини, скулптури, обекти и инсталации, видео и пърформанс творби, съобщават от екипа.
И допълват, че по време на тридневния форум ще се проведат серия от срещи, презентации и дискусии с водещи имена от сферата на изкуството, бизнеса и технологиите от България и Европа.
Програмата ще предложи и паралелна изложба на млади
Духовната значимост на постановката и тържествеността бяха подчертани и от личната благословия на новоизбрания български патриарх Даниил, посочва Шаус.
Статията представя подробно историята на произведението и творците, работили по него, чиято богата култура и всеотдайност са допринесли за разработването на творбата, свързана дълбоко с българската история и национална идентичност.
Mонументалната сграда на катедралата "Св. Александър Невски", на чийто фон се състоя спектакълът, осигури величествена и духовно заредена атмосфера, подходяща за творбата, посочва изданието. С тази постановка Софийската опера създаде нов, дълбоко вълнуващ портрет на българския национален светец Йоан Рилски.
Режисурата на Пламен Карталов беше обмислена и съобразена с историческия и религиозния контекст на творбата. Той създаде постановка, която предава по впечатляващ начин както историческото значение на свети Йоан Рилски, така и неговото послание, според автора, който отделя задълбочено внимание и на режисурата, изпълнението на солистите и хора, осветлението, костюмите, декорите, както и на дигиталната сценография на Владимир Грънчаров, която допринася съществено за наративната плътност на спектакъла. За първи път се разрешава на фасадата на катедралата да се проектират мултимедийни ефекти, допълва авторът в статията.
С тази постановка Софийската опера направи значителен принос към българския културен пейзаж, като вдъхна живот на историята на св. Йоан Рилски по един дълбоко вълнуващ и вдъхновяващ начин, се посочва в публикацията. Според автора комбинацията от историческа точност, музикално съвършенство и впечатляваща режисура превръщат спектакъла в незабравимо преживяване, а качествата на текста на Тихомир Павлов и музикалната композиция на отец Кирил Попов създават творба, която е значима както в исторически, така и в контекстуален план.
Изобразяването на живота и делата на св. Йоан Рилски носи послание за надежда, безкористна отдаденост и непоклатима вяра. Тази музикална поема е свидетелство за богатата културна традиция на България и почит към един от най-великите светци на страната, заключава статията.